Czas na rewolucję w badaniach jakościowych on-line!
Wyobraź sobie, że przez szereg dni konsumenci z zaangażowaniem dyskutują na forum o Twojej marce. Wyobraź sobie, że współtworzą jej przyszły wizerunek, dorzucają nowe pomysły do opracowanej wstępnie koncepcji komunikacyjnej, albo pracują nad zmianą opakowania.
Nie mów, że to niemożliwe, ponieważ właśnie na tym polega rewolucja w badaniach jakościowych on-line.
Społeczność on-line to nazwa nowoczesnej metodologii badawczej, którą wyróżnia kompleksowość podejścia i multimedialność kontaktu z respondentem. Proces badawczy toczy się przez Internet, który stał się ostatnio naturalnym środowiskiem wymiany poglądów, zażartych polemik i przestrzenią do autoprezentacji. Często te najbardziej prawdziwe opinie padają właśnie w Internecie, a nie przy stole, gdy siedzimy z rozmówca twarzą w twarz.
Na zamkniętą społeczność biorąca udział w badaniu składa się zazwyczaj kilkudziesięciu uczestników, którzy przez okres 2-3 tygodni aktywnie biorą udział w moderowanych dyskusjach, wypełniają powierzone im różnorodne zadania oraz odpowiadają indywidualnie na pytania o charakterze ilościowym.
W trakcie procesu badawczego otrzymujemy ogromną ilość postów będących odpowiedzią na zadane przez moderatora pytanie, ale także będących komentarzami do wypowiedzi innych uczestników społeczności. Te wypowiedzi, bardzo wartościowe poznawczo, są bardzo ważną, ale nie jedyną porcją informacji. Ogromną wagę przywiązujemy do pochodzącego od uczestników materiału wizualnego (zdjęcia, filmy) o charakterze autoetnograficznym, który stanowi unikalne źródło insightów, pozwala zajrzeć do obszarów, które do tej pory były dla nas całkowicie niedostępne.
Wielką zaletą metodologii społeczność on-line jest rozciągnięcie całego procesu badawczego w czasie, co pozwala na uzyskiwanie bardziej przemyślanych odpowiedzi poprzez głębsze zanurzenie respondentów w tematyce. Co więcej, to właśnie kilkutygodniowe trwanie społeczności ułatwia testowanie dziejących się w czasie rzeczywistym procesów marketingowych (np. procesów przygotowywania nowej komunikacji, liftingu opakowań, tworzenia konceptu produktu lub usługi).
Jak w każdym badaniu jakościowym, uczestnicy społeczności on-line są starannie rekrutowani i muszą spełniać wiele kryteriów ważnych dla uzyskania zaplanowanych celów badawczych. Decydując się na badania społeczności on-line zyskujemy dodatkowo szansę na zaproszenie do badań osób trudno dostępnych (ograniczonych czasowo lub mało mobilnych ) lub mieszkających w małych ośrodkach.
Społeczność konsumentów pracuje na platformie ConsumerBoard.pl . To autorskie narzędzie EEI Market Research umożliwia pełną interakcję moderatora z uczestnikami oraz interakcję uczestników społeczności pomiędzy sobą.
Klient, zalogowany na platformie ConsumerBoard.pl, ma możliwość oglądania efektów pracy społeczności na bieżąco, co z jednej strony dostarcza mu szybko potrzebnych informacji, a z drugiej, pozwala na uczestniczenie w formułowaniu kolejnych zadań.
Raport z badania społeczności on-line powstaje wkrótce po zakończeniu procesu. Jest to możliwe dzięki bieżącej pracy moderatora, który przy projekcie spędza co najmniej 4 godziny dziennie oraz dzięki systemowym ułatwieniom, takim jak tagowanie postów, listowanie czy sortowanie odpowiedzi.
Jeśli wzbudziliśmy Twoje zainteresowanie i chciałbyś otrzymać ofertę na badanie społeczności on-line na platformie ConsumerBoard.pl, to prosimy skontaktuj się z nami.
Jeśli chcesz poczytać więcej o funkcjonalnościach platformy ConsumerBoard.pl, odwiedź www.consumerboard.pl, a także przeczytaj artykuł „Platforma ConsumerBoard.pl – nowoczesna technologia badań jakościowych on-line”. W kolumnie aktualności znajduje się też link do naszej prezentacji na konferencji CyberResearch 3.0 z kwietnia 2013 roku.